header
Hulp bij conflict
Purperreigerstraat 42
2492 TD Den Haag
T 070-4447612
M 06-21574232

Workshop oplossingsgerichte mediation

Oplossingsgerichte mediation richt de aandacht op het definiŽren van de

gewenste toestand om van daaruit te komen tot oplossingen.

 

Oplossingsgerichte mediation komt uit de stal van het oplossingsgericht werken. Toepassingsgebieden zijn therapie, coaching, management en mediation. De focus is gericht op de toekomst. Welke toekomst zie je voor je? Welke doelen wil je bereiken? Wat ging al goed in het verleden en kun je weer toepassen? Door de gerichtheid op de toekomst ontstaat een positieve sfeer die in de mediation doorwerkt

Grondbeginselen van het oplossingsgericht werken zijn:

                                       Als iets werkt laat het zo

                                       Als iets effect heeft doe het vaker

                                       Als het niet werkt doe iets anders

De oplossingsgerichte mediator maakt gebruik van oplossingsgerichte vragen en interventies om cliŽnten te helpen hun doelen te bereiken.

 

Inhoud

De workshop start met de theorie over oplossingsgericht werken en spitst die toe op mediation. Daarna volgt de doorvertaling naar mediation. Verschillen tussen oplossingsgerichte mediation en andere vormen van mediation worden besproken. Vervolgens worden de verschillende interventies besproken en geoefend. Geleerd wordt hoe je onderscheid kunt maken in verschillende typen partijen. Er is veel gelegenheid tot oefenen, zowel in rollenspelen als in kleine groepen.

 

Eindtermen

Aan het eind van de cursus kun je een oplossingsgericht gesprek voeren met partijen en daarin verschillende interventies toepassen. Tevens ben je in staat onderscheid te maken in verschillende typen partijen.

 

Datum en plaats

Datum: 30 november van 9.30u-17.00u. Plaats: in de omgeving Rotterdam. 

 

Informatie

Meer informatie: Joke Verplanke 06 215 74 232

PE-punten (6) worden aangevraagd. De cursus kost Ä295,-.

 

Opgeven: info@hulpbijconflict.nl

 

  

Training Conflictmanagement in de bezwaarfase

Deze training traint allereerst de communicatieve vaardigheden die nodig zijn om een eerste gesprek met burgers te voeren. Daarbij is vooral een luisterend oor en inzicht krijgen in wat er werkelijk aan de hand is. Het tweede deel bestaat uit het trainen van mediationvaardigheden die aan de orde zijn in een volgende fase: het oplossingsgesprek. Voor een voorbeeld van een programma:Leesverder