header
Hulp bij conflict
Purperreigerstraat 42
2492 TD Den Haag
T 070-4447612
M 06-21574232

Voorkomen is beter

Is het mogelijk om conflicten te voorkomen?

Het antwoord is: JA.

Hoe doe je dat?

Het sleutelwoord is: communiceren. Een manager die geen aandacht besteed aan wat er werkelijk leeft bij zijn of haar medewerkers loopt het risico dat er in de wandelgangen gekletst gaat worden. Dat is nog geen probleem, maar wel een probleem is dat het van kwaad tot erger wordt: dat er alleen maar geroddeld wordt, dat onvrede spuien een activiteit wordt in plaats van een incidentele uiting. Regelmatig feedback geven is een belangrijke vorm van communicatie. Negatieve en positieve feedback (hoe lastig ook) betekent dat er aandacht voor je is, dat er leven in de brouwerij is en dat er een gesprek is.

Niet met elkaar praten betekent ook dat projecties en "verkeerde" gedachten vrijelijk hun loop kunnen hebben en de relatie alleen maar verslechteren. Denk aan buren die niet meer met elkaar praten en langzamerhand in een geescaleerde situatie terecht kunnen komen.

Als u in zo'n situatie terecht bent gekomen als manager projectleider en weer in gesprek wilt komen met uw medewerkers: vraag vrijblijvend een gesprek met mij aan. Ik begeleid met genoegen dergelijke gesprekken met respect voor ieder individu.